OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Reklama

Reklama

sa považuje za platenú formu nepersonálnej prezentácie a podpory myšlienok, výrobkov alebo služieb, ktorú vykonáva identifikovaný zadávateľ. Zákon o reklame definuje reklamu ako „prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu“. Reklama je najviditeľnejšou a najdiskutovanejšou formou marketingovej komunikácie. Pri zostavovaní koncepcie reklamy je potrebné odpovedať okrem iného na tieto otázky:

 

Kto oznamuje?                        zadávateľ reklamy (firma, inštitúcia)

Čo oznamuje?                         reklamná správa, oznam

Komu oznamuje?                    cieľová skupina, príjemca reklamy

Prečo oznamuje?                     ciele reklamy

Cez aké distribučné kanály?  médiá, prostriedky, nosiče

 

Reklamný nosič (médium) je nástroj, pomocou ktorého sa sprostredkuje reklamný prostriedok cieľovej skupine. Reklamné prostriedky sa umiestňujú prostredníctvom reklamných nosičov, ako sú steny, časopisy, noviny, rádio, televízia, internet atď. Rozlišujeme inzerné médiá (denníky, časopisy, ostatné tlačoviny), elektronické médiá (televízia, rozhlas, film, Internet) a médiá vonkajšej reklamy (plagáty, dopravné prostriedky, športové štadióny, svetelná reklama, bilboardy atď.).

 

Úlohy reklamy:

-          okamžite upriamiť pozornosť na produkt,

-          vyvolať trvalejší záujem o produkt,

-          vzbudiť u potencionálneho zákazníka potrebu vlastniť produkt,

-          povzbudiť zákazníka k akcii smerujúcej ku kúpe produktu,

-          dosiahnuť takú spokojnosť zákazníka, aby sa stal stálym zákazníkom.

 

Súčasťou reklamných prostriedkov sú reklamné písomnosti. Pri zohľadnení použitého reklamného nosiča (média) ich možno označiť ako tlačené (letáky, prospekty, katalógy, plagáty) alebo tlačové (inzeráty). Uvedené písomnosti označujeme ako reklamné tlačivá.

 

Zásady tvorby:

 

-          účinnosť písomnosti zabezpečuje obsah reklamnej správy, ktorá má poukázať na úžitkovú hodnotu produktu, služby, ktorou sa odlišuje od iných konkurenčných produktov. Pôsobí tak na zvýšenie stupňa povedomia o produkte a na vyvolanie potreby zákazníka vlastniť určitý produkt. Zároveň reklamná písomnosť poskytuje možnosť spätnej väzby uvedením informácie o telefonickom alebo e-mailovom kontakte, aby zákazník mohol reagovať,

-          hospodárnosť sa posudzuje prostredníctvom cena na tisíc kontaktov, t. j. nákladmi na tisíc zákazníkov. Voľbou kvality papiera, náročnosti spracovania zodpovedajúcej druhu písomnosti, počtu exemplárov.

-          estetiku ovplyvňuje nielen grafická úprava, ale najmä vhodné vzájomné prepojenie obsahu (textu) s formou (grafickou úpravou).

-          rešpektovanie etických zásad v reklamných písomnostiach je veľmi aktuálne. Oprávnené výhrady voči obsahu reklamy sa týkajú niektorých nepravdivých alebo prehnaných reklamných tvrdení, oslovovania detí a mládeže, propagácie zdraviu škodlivých produktov (tabak, alkohol), nepriaznivého vplyvu na životné prostredie (propagácia automobilov) atď. Vplyvom reklamy spotrebitelia často kupujú módne výrobky iba z dôvodu spoločenskej prestíže, čím sa podporuje konzumný spôsob života. Reklamné písomností majú byť pravdivé, bez prehnanej chvály a nadnesených tvrdení. Tvoríme ich s pocitom zodpovednosti, aby sme nezavádzali spotrebiteľa, nešírili klamlivé údaje a neprisudzovali určitému produktu vyššiu úžitkovú hodnotu, než v skutočnosti má.